Ce face un administrator IT ?
Administratorul unei solutii informatice se ocupa de crearea si buna functionare tehnica, definita printr-un SLA (Service Level Agreement) a unui sistem sau grup de sisteme IT.
Ce face:
Proiecteaza, testeaza, implementeaza si intretine solutii informatice din cel putin urmatoarele puncte de vedere:
- conectivitate retea
- echipamente hardware (servere, switch-uri, routere, medii transport informatie)
- mediu colocare (energie, climatizare, UPS-uri, etc)
- securitate (informatica si fizica)
- NOC (monitorizare, detectie anomalii, knowledge base, tichete, proceduri, coordonare cu furnizori, service hardware, echipe fibra, echipe intretinere fizica echipamente, client, clientii clientilor)
- suport aplicatii - instalare/pregatire mediu de aplicatie, aplicatii custom (in colaborare cu producatorii aplicatiei) sau comune (webserver, baza de date, server mail, etc)
- serviciul helpdesk pentru utilizatori
- crestere, planificare pe baza tendintelor
- interventie rapida in caz de incident (first responder)
Specializari: administrator de retea (netadmin), administrator de sistem (sysadm), administrator baze de date (dba), administrator de securitate, suport tehnic, helpdesk.
In functie de nivelul de competenta suportul tehnic se organizeaza pe nivele, intre 1 (de baza) si 4/consultant (cel mai inalt).
Relationeaza cu:
Raporteaza managerului de proiect, managerului IT, directorului tehnic sau directorului general in functie de marimea si organigrama structurii in care se integreaza.
Colaboreaza pe orizontala cu furnizorii externi (conectivitate, hardware, colocare, aplicatii) si programatorii de aplicatii custom (unde este cazul) precum si cu utilizatorii solutiei informatice.
Cerinte de baza:
- Are integritate personala si profesionala.
- Este adaptabil: Se perfectioneaza continuu intr-un domeniu in schimbare rapida.
- Este organizat.
- Se acomodeaza cu un program de lucru flexibil
- Vorbeste bine limba engleza
Mai multe detalii:
- De ce sa externalizezi catre Distinct ?
- Competente Distinct
- Exemplu de tichet de incident
- Defintie 'Technical support' (Wikipedia, link extern)
- Defintie 'NOC/Network Operations Center' (Wikipedia, link extern)
- Defintie 'Service Level Agreement' (Wikipedia, link extern)
Exemple de task-uri rezolvate:
Networking:
- intreruperi sau degradari conectivitate sau fluxuri de trafic
- reconfigurari porturi/ip-uri/etc
- instalari routere
- limitari de banda, prioritizari
- configurare BGP/OSPF/RIP
- switching/VLAN-uri
- port forwarding
- modificari DNS
- teste redundanta
- verificare si planificare latime de banda
- routing
- fibercut
- rerutare manuala
- manipulare resurse internet (domenii, clase, route-objects, ASN-uri)
Aplicatii:
- probleme de functionare, motive - reparat sau contactat responsabilii
- optimizare si sugestii optimizare aplicatii
- caching (reverse proxy, memcached, optimizari servere SQL, mutare in ramdisk), update caching
- servere sftp/ftp
- fluxuri de date in/out (sms, web, telefonie, messenger, streaming, mails)
- setari aplicatii web
- upgrade-uri
- redirectionari
- statistici de acces la aplicatii, statistici custom
- rollback date
- asistenta de urgenta pana la interventia programatorilor
- configurari specifice pentru aplicatii
- teste redundata
- import/export date
- programare de sistem (ex: schimbare nume inregistrare audio sa includa si extensia interna, restart aplicatie in functie de test )
- curatare tabele/date vechi
- verificari de securitate
- instalare aplicatii comune (Wordpress, typo3, Apache) sau custom
- clone aplicatii pentru echipa de dezvoltare
- instalare servere/librarii
- modificare fluxuri de date in timp real (ex: trafic web prin proxy)
Mail:
- deliverability
- fluxuri mass mail
- protectie spam, report spam
- whitelists/blacklists
- ajutor la configurare/reconfigurare conturi de mail
- forwarding/liste de mail
- creare/stergere conturi de mail
- spam score, verificare dkim/spf - compliance check lists
Servere:
- dimensionare si monitorizare ram, cpu, disk, I/O
- profil monitorizare (spatiu, loguri, numar procese, aplicatii ce ruleaza, load, mailq, numar utilizatori conectati, expirare licente, conectivitate catre alte servere importante, etc)
- backups, clone, verificare backups
- control panels
- cronjobs
- upgrade-uri hardware si software
- virtualizare, creare masina virtuala, migrare masina virtuala
- planificare/dimensionare hardware, suport achizitii, debug hardware, modificari hardware
- deplasare onsite
- scalare capacitate pentru varfuri de trafic
- teste redundanta
Spatiu colocare:
- monitorizare UPS-uri
- monitorizare temperatura si umiditate
- solutii KVM si KVMIP
Securitate:
- control acces (creare/resetare parole, ip-uri, firewall-uri)
- control acces fizic
- securizare transport date prin TLS/VPN/HTTPS
- keyservere
- verificare potentiale sql injections
- monitorizare alerte de securitate pentru soft-urile folosite
- interventie la atacuri/flood-uri
- tratare probleme cauzate de phishing/troieni
- blocare acces catre/de la anumite destinatii
- certificate digitale (emitere/prelungire)
- politica AAA (autentificare, acces, audit)
NOC:
- informare/coordonare persoane implicate intr-un incident
- creare proceduri
- actualizare knowledge base
- creare senzori monitorizare
- grafice de trafic
- tratare probleme incinte colocare (curent, ups-uri, umiditate/temperatura)
- control acces
- estimare/control tendinte, prognoza
- mentenante programate si neprogramate
- coordonare (echipe fibra, echipe hardware, etc)
- asistenta end-user
- scenarii 'What if' si propunere solutii
Vezi mai mult :
Ce spun clientii despre noi ? | Studii de caz |
Activitatea noastra in cifre | De ce Distinct ? |
Istoricul firmei | Aparitii in media |
Ce stim sa facem ? | Lista clienti |